فرمت فایل: ورد - Word
تعداد صفحه : 46
نگاهی به آثار نقاشی سهراب سپهری در آغاز كار شهرت سپهري به عنوان يك نقاش. بيشتر از آوازه شاعريش بود. اين به دهة30 بر ميگردد. اگرچه شعرهايش در آن سالها خوانده ميشد اما جز در نظر خواص، تجربهاي موفق به شمار نميآمد. در اين سالها شعر شكست و حماسهطرفداران بيشتريداشت. شاعران در آن دوران فراوان بودند و نقاشان اندك يك نقاش متوسط بيشتر و زودتر ازيك شاعر متوسط ميتوانست خود را درحافظةجمعيت ثبتكند. سپهري كار جدي خود را در مقام نقاش با يك سلسله تصويرهاي برگرفته و خلاصهشده از طبيعت آغاز کرد. نخستين آبرنگ ها و گواش هاي او را ميتوان بازنمايي لحظههايتجربة شاعرانه در جهان اشياء دانست. حركت آزاد و شتابان قلمو، در هم شدن رنگ ماده، تاكيدبر تباين هاي رنگي و استفاده از عوامل تمركز دهنده در فضاي دو بعدي (مثلاً، يك رنگ سرخبه نشانة لالة آتشين)، از جمله مشخصات آثار او هستند و اثرپذيري از نقاشي انتزاعيمكتب پاريس را نشان ميدهند. با اين حال، تلاشي آگاهانه براي تلفيق سنتهاي شرقي وغربي و كوششي براي دستيابي به شيوهاي مستقل وشخصينيزدراينآثارمشهوداست. دستمايه اصلي كارهاي سپهري اشكال ساده شده طبيعت است. حتي يك خط راست.اين سادهترين وسيلة بياني در نقاشي ـ اغلب در كارهاي سپهري طوري ترسيم شده است كه ياافق فراخ كوير را به ياد آورد و يا راستاي درختي سر به آسمان نهاده را. كوههاي دور دست كهدر ايران مركزي هر كجا برويم در انتهاي چشم انداز حضور دارند. تپههاي مواج كه از كوهها نزديكترند مسير نهري كه شيب تپه را ميبرد و قطاري از درختهاي بيد را به سوي آباديميبرد، خانههاي بهم چسبيده آبادي. بام قوس دار خانه گوشهاي از در و ديوار خانه در ارتباطبا شاخة يك درخت، تنة درخت، سرشاخههاي آن، علفهاي خشك و پا جوشهاي اطراف تنه،يك گل وحشي، شقايق يا آلاله، اينجا يا كمي دورتر آنجا، چند تخته سنگ، يك بركة كوچك...اينجا موضوعات مورد توجة نقاش