تعداد صفحه : 7
سياست ديني خسرو دوم (پرويز ـ ابرويز) روايات ايراني از دو همسر مسيحي خسرو با نامهاي مريم و شيرين ياد شده است. شيرين همسر محبوب و سوگلي خسرو بود که شرح عشق آن دو در ادبيات فارسي جايگاهي وسيع يافته است. نظامي گنجوي، اميرخسرو دهلوي و تني چند از شاعران و نويسندگان به شرح داستان خسرو و شيرين پرداختهاند. طبري از بانويي به نام مريم، دختر موريکيوس (موريق) ياد ميکند که همسر خسرو بود . پيگولوسکا يا مدعي ست که هيچ يک از مؤلفان يوناني به اين نکته اشاره نکردهاند و در نامهاي که تئوفيلاکتوس سيموکاتا ارائه کرده، تنها از يک همسر خسرو با نام شيرين ياد شده است . نولدکه بر اين عقيده است که مؤلفان ايراني و عرب به درستي از وجود دو همسر مسيحي خسرو پرويز ياد کردهاند. همين مؤلف مطالب مندرج در مآخذ يوناني را چندان جدي تلقي نکرده و نوشته است که «موضوع اين مريم (ماريا) تا حدي عجيب است. روايات ايراني متفقند بر اين که او دختر قيصر و مادر شيرويه بوده است. اما نويسندگان غربي از او سخني نميگويند اين عقيده اکنون پذيرفته شده است که در اين جا او با شيرين زن محبوب خسرو اشتباه شده است، زيرا مطابق روايات شرقي و يوناني، شيرين مسيحي بوده است» . سبئوس شيرين را همسر مسيحي خسرو شهبانوي بزرگ ميداند . پيگولوسکايا بر اين نظر است که مريم، يوناني، دختر موريکيوس امپراتور بيزانس نبوده، بلکه از خويشاوندان او بوده است. وي نفوذ شيرين را بيش از مريم يوناني دانسته است . نولدکه با اتکاء به نوشتۀ تئوفيلاکتوس مينويسد: «ممکن نيست خسرو در سال سوم سلطنت خود دختر قيصر را به زني داشته باشد، زيرا در اين صورت قابل تصور نبود که در نامۀ ارسالي به يکي از امکنۀ مقدس امپراتوري روم فقط شيرين را به عنوان زن خسرو نام ببرند. پس تنها ميماند که قبول کنيم که بعدها قيصر دختري از خود به نام ماريا (مريم) به او داده